CZĘŚĆ II MATERIAŁÓW POMOCNICZYCH


Nasza edukatorka, pedagożka Marta Jankowska napisała do swoich nauczycieli,

dzieci i rodziców w szkole kolejne maile, które mają pomóc im przetrwać w dobrej kondycji
i jednocześnie wesprzeć w działaniach.

Mail wysłany do RODZICÓW
(kopia do nauczycieli)

Tytuł: Granice

 


Szanowni Rodzice,
Dzisiejszy dzień chciałabym, byście zadedykowali uszczelnianiu granic psychologicznych. Poza granicami zewnętrznymi, państwa, mamy też granice wewnętrzne.
Dzieci potrzebują zdrowych granic. Dzięki temu czują
się bezpiecznie. Wiedzą, że rodzice ochronią ich przed zagrożeniem.
Granice psychologiczne chronią dziecko przed nadmiarem informacji, z którymi nie są w stanie sobie poradzić.
Oczywiście w sytuacji zagrożenia dziecko będzie próbowało sobie poradzić, bo chce przetrwać. Natomiast dziecięce sposoby prowadzą tylko do zaburzenia dziecka, jak i całej rodziny. Nazywamy to parentyfikacją (link do artykułu)
Dzieci potrzebują granic od dorosłych niezależnie od stanu zagrożenia.
Mam nadzieję, że w obecnej sytuacji jest to dla Państwa bardziej wyraźne.

1. Bardzo proszę upewnić się, że dzieci nie mają dostępu
do Państwa koncie na Librusie. Proszę zmienić hasło,
a dziecko niech się loguje na swoje konto. Dostaniecie Państwo  maile, które mogą być wysłane do dzieci.
Natomiast dzieci nie powinny czytać tego, co Państwo dostaniecie.

2. Proszę pilnować się z tematami, które poruszacie
przy dzieciach. Dzieci nie powinny słuchać o Państwa problemach, obawach. Dziecko nie może być Państwa wsparciem. Proszę na czas takich rozmów wyjść do innego pomieszczenia. Proszę szukać wsparcia u rodziny, innych dorosłych. Jako grupa psychoterapeutów organizujemy się,
by bezpłatnie udzielać wsparcia interwencyjnego.
Jak tylko strona będzie gotowa, prześlemy ją Państwu.

3. Proszę ograniczyć oglądanie informacji do 1 dziennie
i najlepiej ze stron rządowych. Śledzenie na bieżąco wydarzeń nasila lęk. Jedyne co możemy teraz robić to przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zadbać o siebie.
Będziemy Państwu podpowiadać, jak to robić.
Umysł nie odróżnia rzeczywistości od fikcji.
Namolne oglądanie wiadomości jest odbierane przez umysł, jako dużo większe zagrożenie. Przez to wysyła za dużo adrenaliny i kortyzolu do organizmu. Proszę też zadbać,
by dzieci miały mocno ograniczony dostęp do wiadomości.

Zadaniem rodzica jest umożliwiać rozwój i chronić
przed niebezpieczeństwem. Będziemy Państwu w tym pomagać. Proszę o wprowadzenie zakazu wychodzenia
z domu. To może wzbudzić złość, frustrację.
Podpowiemy jak radzić sobie z trudnymi emocjami dziecka.

Strategia pracy z dziećmi zawiera 4 aspekty i zachęcamy Państwa do kontynuowania w domu:
- nazywanie tego, co może przeżywać dziecko i jak może sobie z tym poradzić
- uczulanie na kwestie związane z bezpieczeństwem
- przekierowywanie myśli na zajęcia kreatywne
(uruchamiamy prawą półkulę – kreatywność, ekspresja emocji, sztuka, ruch – to obniża poziom lęku; nadmierne analizowanie
i planowanie nasila lęk)
- sugerowanie małych aktywności, które są pożyteczne. Możliwość pomagania daje poczucie wpływu.
Proszę prosić dzieci o pomoc w domowych obowiązkach
i je za to chwalić!!

Jeśli ktoś z Państwa czuje, że chce sam/a pomagać, to zasada skuteczności sugeruje pomoc sąsiedzką.
Czyli najbliższy blok, ulica.
Proszę pomyśleć, czy w okolicy mieszka osoba starsza, przewlekle chora, niepełnosprawna, samodzielny rodzic.
To są osoby, którym teraz jest super ciężko.
Przypominam także, że jeśli słyszycie Państwo krzyki za ścianą lub macie podejrzenie przemocy w rodzinie, to naszym moralnym i prawnym obowiązkiem jest reagować
(nie trzeba iść osobiście, wystarczy zadzwonić na policję). Przemoc domowa ma bardzo wysoki wskaźnik śmiertelności
w Polsce. Im wcześniej będziemy reagować, tym większe szanse na zatrzymanie i tego 'wirusa'.

Szanowni Państwo, proszę być dobrej myśli i wykorzystać ten czas na budowanie więzi rodzinnych.
Dzieci są w Was wpatrzone. To, co robicie ma znaczenie.
LINK DO FILMU O WPŁYWIE RELACJI Z RODZICEM
NA DZIECKO

Mail wysłany do UCZNIÓW
(kopia do rodziców i nauczycieli)

Tytuł: Potrzebujemy Twojej pomocy


Drogie Uczennice i Drodzy Uczniowie,

Dziś zaczynamy tak na poważnie pierwszy dzień szkoły online. Mam nadzieję jednak, że dla większości to jest już drugi dzień. Chciałabym zacząć od prośby o pomoc. Ta prośba o pomoc jest o tyle nietypowa, że wiąże się z powstrzymywaniem. Zwykle, jak prosimy o pomoc, to wiąże się to z robieniem czegoś. To, czego uczy nas koronawirus, to powstrzymywania się. To jest bardzo ważna umiejętność, która świadczy
o wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej.
Zdolność do kontrolowania swoich reakcji wymaga praktyki. Lepszej okazji oby nie było ;)

Proszę Was o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Doszły mnie słuchy, że parki i lasy około miejskie są pełne ludzi. Do lasu można wyjść tylko wtedy, gdy ma się go na ogrodzonej na posesji. Nadal należy unikać miejsc,
gdzie są inni ludzie. Na ten moment to także parki.
Można wyjść na balkon lub patrzeć przez okno (jeśli się nie ma balkonu). Mamy bardzo dużo szczęścia, że mamy okna i dachy, które nas chronią.Wiem, że to może być wyzwanie.
My ludzie tak samo, jak i inne zwierzęta, nie jesteśmy stworzeni do siedzenia w zamknięciu. I tylko jak specjaliści zatrzymają wirusa, to wrócimy do normalnego trybu życia.
Teraz bardzo potrzebujemy, byście zachowywali się zgodnie
z zasadami bezpieczeństwa na stan epidemii.
Pomogę Wam to psychicznie przetrwać. Mi też będzie ciężko, ale postanowiłam pomóc wszystkim służbom poprzez ograniczanie ryzyka.
Bardzo proszę Was także o zaangażowanie
w powstrzymywanie się od wychodzenia z domu
– na rower, na bieganie, na spacer.
Można tylko na szybki spacer z psem i do sklepu (jeśli skończą się zapasy).I jeśli Was teraz nie widzę to wiem, że tam jesteście. I liczę na Was! Im szybciej się zmobilizujemy,
tym szybciej wrócimy do szkoły. My dorośli bez Was tego
nie zrobimy.

Moja druga prośba o pomoc także dotyczy powstrzymywania się. Tym razem od słów i zachowań, które mogą zranić innych
– zwłaszcza w Internecie. Aby rozpoznać, czy to, co chcesz powiedzieć, może skrzywdzić, wyobraź sobie, że słyszy
to rodzic i nauczyciel. Jeśli wiesz, że ich reakcja będzie negatywna, to powstrzymaj się i głęboko oddychaj.
Licz oddechy tak długo, aż się wyciszysz i przejdzie Ci ochota na taki komentarz.W razie wątpliwości spytaj rodzica o opinię.

Moja trzecia prośba jak już się domyślasz, też dotyczy powstrzymywania się w Internecie:
nie ujawniaj swoich prawdziwych danych w Internecie
zdjęcie możesz opublikować dopiero wtedy, gdy wszystkie osoby na nim oraz ich rodzice wyrażą zgodę.
Bezpieczniej jednak jest nie wrzucać zdjęć osób.
Nie wchodź na nieznane strony, nie klikaj w linki
od nieznajomych osób. Hakerzy tylko na to czekają.
nie pobieraj i nie zmieniaj czyichś zdjęć. Coś, co Tobie wydaje się zabawne, dla innych może bardzo źle się skończyć.
Pamiętaj, że stosowanie cyber przemocy podlega konsekwencjom prawnym.

W czasie wolnym po lekcjach obejrzyj film
dla dzieci LINK DO FILMU
dla młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę  LINK DO FILMU

A w czasie przerwy od nauki wyjrzyj przez okno i sprawdź,
czy widać ptaki.
Może je słyszysz?
U mnie zwykle lata dużo jaskółek. Dziś ich nie ma.
Ale to że ich nie widać, nie znaczy, że ich nie ma.
To tak, jak z koronawirusem!
Tu taka ściągawka z głosów ptaków. Może uda Ci się narysować to, co niewidoczne :) https://www.glosy-ptakow.pl/

A no i na sam koniec.. te okna.
Wiesz, jak się myje okna?
To wcale nie takie proste. U mnie zawsze zostają smugi.
I to jest ok, nie musi być idealnie.

Byleby było widać ptaki :)

W KOLEJNYCH CZĘŚCIACH
PRZEŚLEMY DO PAŃSTWA PROPOZYCJE EMAILI
DO UCZNIÓW, RODZICÓW
I NAUCZYCIELI


KOLEJNA CZĘŚĆ POJAWI SIĘ
17 marca o 10:00


ZE WZGLĘDU NA PAŃSTWA BEZPIECZEŃSTWO PRZEKŁADAMY WSZYSTKIE KURSY I ZAJĘCIA
OD 11 do 25 MARCA

W RAZIE PYTAŃ ZAPRASZAMY
DO KONTAKTU:

664 193 622       606 357 806

662 275 098       22 841 62 08

.

22 841 62 08                                                             Al. Promienistych 6                                                  02-648 Warszawa

Rezygnacja z otrzymywania wiadomości lub uaktualnienie danych kontaktowych.

=